«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

«عشق و هیچ» در نگارخانه فردوسی | استفاده از ظرفیت دانشجویان در یک نمایشگاه موضوعی نقاشی خط

  • کد خبر: ۲۰۱۷۴۵
  • ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
«عشق و هیچ» در نگارخانه فردوسی | استفاده از ظرفیت دانشجویان در یک نمایشگاه موضوعی نقاشی خط
یک استاد دانشگاه و هنرمند گرافیست گفت: این نوع نمایشگاه برای اولین بار در مشهد برگزار شده است‌. نمایشگاه‌های زیادی برگزار می‌شود اما هیچ‌کدام موضوعی نیستند.

به گزارش شهرآرانیوز، روی در و دیوار نگارخانه تابلو‌های مختلف خوشنویسی را می‌توان دید. برخی تابلو‌ها ترکیبی از خط و نقاشی هستند و روی همه این تابلو‌ها ترکیبی از دو کلمه «عشق» و «هیچ» خودنمایی می‌کند؛ ترکیبی دلنشین که روش اصلی خوشنویسی حامد محمدیان، هنرمند نقاش مشهدی است.

ورود محمدیان به عرصه هنر با خطاطی و از دوران کودکی شروع شده است و اکنون این هنرمند، جزو فعالان نقاشی خط خراسان و مشهد است. او تاکنون پنج نمایشگاه اختصاصی در تماشاخانه میرک برگزار کرده است. برخی از آثار این هنرمند در جشنواره نشانه‌های مسجد حکیم اصفهان، جشنواره رضوی و... برگزیده شده است.

حال این هنرمند که استاد دانشگاه نیز هست، با همکاری دانشجویان خود نمایشگاهی به اسم عشق و هیچ در سالن فردوسی جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار کردند که روز گذشته، ۲ دی ۱۴۰۲، آغاز به‌کار کرده است.

نگاه یکسان به عشق

محمدیان درباره کلمه «عشق» و انتخاب آن در نمایشگاه می‌گوید: عشق، کلمه‌ای جهان‌شمول است و به گوش تکراری می‌آید. اما اگر آثار این نمایشگاه را مشاهده کنند می‌بینند که به قول مولانا «هرکسی از ظن خود شد یار من». من ترجیح دادم هنرمندان از دیدگاه خودشان آثار را دنبال کنند و سعی نکردم ردپایی از تکنیک و نظرات خودم بر روی آثار به جای بگذارم. 

به گفته او در این نمایشگاه، هر هنرمند موضوعات متفاوتی از قبیل عشق، زخم ، تجربه، ارتفاع و... از این کلمه پیدا کرده و اثری خلق کرده است. 

این استاد دانشگاه بیان می‌کند: من در سه رشته خوشنویسی، هنرهای تجسمی و گرافیک کار کردم. همیشه درگیری ذهنی داشتم که با کلمه عشق چه اثر هنری می‌توان خلق کرد. از سال ۱۳۹۵ ایده‌ای با همین محوریت در ذهنم داشتم که نمایشگاه انفرادی برگزار کنم اما مشکلاتی سد راهم قرار گرفت. بعد از کرونا و با حضوری شدن کلاس‌های درس این موضوع را با دانشجویان مطرح کردم که از آن استقبال شد. 

محمدیان در ادامه می‌گوید: در دانشگاه‌های مختلف و بین دانشحویان در رشته‌های طراحی گرافیک، تایپوگرافی و طراحی حروف ایده‌ها را سروشکل داده و ورک‌شاپ‌های مختلفی برگزار کرده و نمایشگاهی که در حال حاضر شما مشاهده می‌کنید حاصل کار ۳۶ هنرمند مختلف با رده‌های سنی‌ متفاوت برگزار شده است. وجه اشتراک تمامی این هنرمندان نگاه یکسان به این موضوع است. 

او در ادامه به موضوعی‌بودن نمایشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: این نوع نمایشگاه برای اولین بار در مشهد برگزار شده است‌. نمایشگاه‌های زیادی برگزار می‌شود اما هیچ‌کدام موضوعی نیستند فقط نمایشگاهی با عنوان تایپوگرافی و نقاشی خط در خراسان رضوی و کشور به صورت معدود برگزار شده است. 

این هنرمند نقاشی‌خط درباره استقبال مردم از نمایشگاه نیز بیان می‌کند: در شب اول نمایشگاه، استقبال بسیار خوب بوده و علاقه‌مندان زیادی آمدند و ما میزبان آن‌ها بودیم. امیدوارم در شب‌های آینده نیز مردم از این نمایشگاه استقبال کرده و دیدگاه‌های مختلفی درباره کلمه عشق و هیچ را مشاهده کنند.

استقبال خوب از نمایشگاه

در ادامه دبیر اجرایی نمایشگاه عشق و هیچ درباره روند برگزاری این نمایشگاه توضیح می‌دهد: نمایشگاه عشق و هیچ، مفهوم اصلی‌اش بر روی این دو کلمه بود که هنرمندان و هنرجویان از دانشگاه‌های کاویان، فردوس و حکیم توس و آزاد آثار خودشان را به نمایش گذاشتند.

مهدیار رضانیا در پایان یادآور می‌شود: بنای برگزاری این نمایشگاه بر این بود که هنرمندان و هنرجویانی که در این نمایشگاه با ما همکاری داشتند این دو کلمه را در تصویر به نمایش در بیاورند. این موضوع بسیار مهم بود که هنرمند بتواند این اثر را به نحو احسن خلق کند. 

این دبیر اجرایی خاطرنشان کرد: دو ماه پیش، فراخوان نمایشگاه داده شد و استقبال بی‌نظیری صورت گرفت. ۸۰ اثر برای ما ارسال شد که از این تعداد، ۳۶ اثر توسط حامد محمدیان انتخاب شد. 

نمایشگاه نقاشی خط عشق و هیچ تا ۶ دی ادامه دارد.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۰ به نگارخانه فردوسی، واقع در سه راه ادبیات، جهاددانشگاهی مراجعه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->